Laten we eerst wat beschrijvingen op hun plaats zetten van wat data strategy is en wat data architecture is? Strategy is een overgebruikte en vage term. De manier waarop ik graag denk over data strategy is het plan dat je opstelt om meer waarde te genereren uit je data. Deze waarde komt op drie manieren: meer inkomsten, minder kosten of peace of mind. Data architecture kan ook verschillende dingen betekenen voor verschillende mensen. Ik zou zeggen dat het de manier is waarop verschillende systemen samenwerken om de data strategy te ondersteunen.
Wanneer je leest over data strategy, is de eerste opmerking die altijd naar voren komt het feit dat de data strategy moet afstemmen op de business strategy. Dus als een data strategy een manier is om waarde te genereren uit data, zou een business strategy een plan moeten zijn om meer waarde te genereren in het algemeen, wat betekent voor je klanten, werknemers en aandeelhouders - afhankelijk van de organisatie waarin je zit, kan de volgorde van deze variëren.
Maar dan komen we vaak de uitdaging tegen dat de business strategy niet erg concreet is, of niet erg goed gearticuleerd. Dit is vooral het geval in zeer grote organisaties die een zeer breed product- of dienstaanbod hebben in verschillende markten. Heb je verschillende business units met verschillende doelen? Dan zouden we hopen dat deze afzonderlijke business units georganiseerd zijn rond een duidelijk beschreven doel en markt.
Dan zou de overkoepelende business strategy een inspirerend maar vaag statement kunnen zijn dat past bij al deze - niet noodzakelijk afgestemde - BU strategieën. Op zich is dat geen probleem, maar als de BU's geen plan hebben hoe ze meer waarde zullen genereren voor de klanten, werknemers of aandeelhouders, dan heb je misschien een probleem aan je hoofd waarmee je moet dealen.
Ontwikkel eerst duidelijke business strategieën voor je business units. Werk met persona, business model canvas en value proposition design om dit voor elkaar te krijgen voordat je hoopt te komen tot een data strategy die enige zin heeft. Zodra je een duidelijke business strategy hebt voor je verschillende BU's, kun je beginnen na te denken over het opnemen van data in de mix - als je dat nog niet gedaan hebt.
Over het algemeen zijn er drie grote blokken van business strategy die gekozen worden op basis van de manier waarop waarde wordt gecreëerd voor de klant: product leadership, operational excellence of customer intimacy. Product leadership: je focust op technologische innovatie, een korte time-to-market en een superieur merk. Operational excellence: je hebt een zeer betrouwbare organisatie en lage total cost of ownership. Customer intimacy: je hebt de beste customer service en hoge customer satisfaction. In het volgende deel van dit artikel gaan we in op een voorbeeld hoe je data kunt gebruiken om customer intimacy te sturen.
Lees hier hoe ik data gebruikte om customer intimacy strategie te ondersteunen bij Corilus.