Definitie
Om dit nieuwe quadrant te begrijpen en te vergelijken met die van voorgaande jaren, is het belangrijk om je te realiseren welke verschillende marktdefinitie van BI en analytics platforms Gartner hanteert. De aankoopbeslissingen voor BI en analytics platforms zijn geleidelijk verschoven van IT naar de business. De focus van kopers is verschoven naar gebruiksvriendelijke tools die een volledig scala aan analytische workflow-mogelijkheden ondersteunen en geen significante betrokkenheid van IT vereisen om vooraf datamodellen te definiƫren als voorwaarde voor analyse.
Vergelijking met 2015
SAP, SAS, IBM en Microstrategy zijn allemaal uit het leaders quadrant gevallen. In het geval van IBM betekent de verschillende definitie die Gartner hanteert om naar het segment van BI en analytics platforms te kijken dat ze Watson in overweging nemen, en niet Cognos - dat zal worden behandeld in Gartners market guide voor enterprise reporting-based platforms.
Microsoft excelleert op de completeness of vision as, waar ook Qlik vooruitgaat. Vergeleken met Tableau en Microsoft scoort Qlik significant hoger op complexity of analysis - wat Gartner toeschrijft aan zijn sterkere vermogen om meerdere databronnen te ondersteunen, een robuuste calculation engine en associative filtering en search.
Tableau daalt een beetje op de ability to execute, voornamelijk vanwege moeilijkheden met complexe implementaties en beperkte ondersteuning wanneer het gaat om het integreren van combinaties van verschillende bronnen ter voorbereiding op analyse. Dit creƫert de noodzaak voor Tableau om ingezet te worden met een andere tool om dit aspect van een implementatie te dekken - wat de TCO vergroot.
Logi Analytics en Pentaho bewegen beide naar het Visionaries quadrant, waarbij Logi Analytics wat terrein verliest op de ability to execute as vanwege beperkte marktbekendheid van het product en minder positieve klantreferences. Pentaho, dat werd overgenomen door Hitachi in mei 2015, heeft een sterke focus op Big Data en de IoT, met native integratie met onder andere Hadoop en MongoDB. Tibco blijft verder zakken op de Y-as en reflecteert de realiteit van het bijhouden van het tempo in een snel evoluerende markt.
Salesforce
Deze nieuwkomer in het Magic Quadrant voor BI valt in het quadrant van Niche Players. Hoewel Salesforce wijdverspreide bekendheid en overweging van Wave Analytics genereerde door succesvolle presentaties op de afgelopen twee Dreamforce events, blijft de oplossing achter bij de Leaders en Visionaries in belangrijke metingen van marktbegrip die mainstream aankoopgedrag reflecteren. Cloud deployment en mobile mogelijkheden zijn duidelijke sterke punten, terwijl ontbrekende functionaliteit, lage complexity of analysis en lage scores voor ease of use voor developers duidelijke zwakke punten zijn voor Wave analytics. De roadmap bevat veel van de features die de kloof zouden dichten op het gebied van data discovery, en de functionaliteit van het product wordt verbeterd met elk van zijn zes jaarlijkse releases.
Een snelle visuele analyse van het 2016 Gartner Magic Quadrant voor BI Platforms.