Een model is een kijk op hoe de wereld werkt. Het is een manier om de dingen die je ervaart te organiseren en er betekenis aan te geven. Hoe meer modellen je kent, hoe genuanceerder je betekenis kunt geven aan de ervaringen die je tegenkomt. In zekere zin kunnen de verschillende wereldbeelden en theorieën van de verschillende filosofen dienen als modellen om betekenis te geven aan de uitdagingen die we tegenkomen in organisaties die hun data aan het werk zetten.
Het bestuderen van filosofie biedt manieren om de werkelijkheid te onderzoeken die we ook in het bedrijfsleven kunnen toepassen. Het stelt ons in staat om zeer snel tot de kern van de zaak te komen en te zien of de conclusie volgt uit de aannames.
Kritische geesten zullen zich afvragen wat het rendement op investering is van dit soort intellectuele speelsheid, en waarom niet gewoon duiken en dingen bouwen. Een geldige kritiek en uitweiden over analyse en theoretiseren is nooit de moeite waard. Inderdaad, begin met bouwen en probeer waarde te genereren voor je bedrijf.
Maar wacht niet te lang om een stap terug te doen om je aannames te valideren, om te zien of ze je echt brengen waar je wilt zijn. Anders loop je het risico te investeren in iets dat opwindend en leuk is om te bouwen maar niet bijdraagt aan de bottom line.
Een ander kenmerk van filosofie dat cruciaal is wanneer je met data werkt, en nauw gerelateerd is aan de vorige punten, is de nadruk op het stellen van de juiste vragen. Een antwoord dat je opgraaft uit je data door analytics uit te voeren is alleen waardevol als het het antwoord is op de juiste vraag.
Dus, een beetje meer tijd steken in het komen tot de juiste vragen is goed bestede tijd. Zorg ervoor dat de inspanning die je steekt in het beklimmen van de ladder goed wordt gebruikt door de ladder tegen de juiste muur te zetten.
We zijn ons ervan bewust dat sommige van de voorbeelden nogal oppervlakkig zijn, maar aan de andere kant voeren we geen filosofisch onderzoek uit, we proberen alleen te inspireren en een andere benadering van data projecten te bieden.
In de praktijk gebruiken we geen expliciete verwijzing naar filosofie in ons data strategy werk, maar het is altijd aanwezig op de achtergrond wanneer we onze leadership alignment sessies uitvoeren en tijdens de interviews en workshops om de data strategy roadmap te ontwerpen.
Proberen om de impliciete aannames bloot te leggen, tot de juiste vragen te komen en ervoor te zorgen dat het verhaal klopt.