In welke context kunnen data projecten floreren?

Voor een data project om echt van de grond te komen, moet er een cultuur van empowerment en verantwoordelijkheid bestaan binnen je organisatie.

Meer organisaties beginnen met data projecten, of moeten concluderen dat hun data projecten niet de resultaten opleveren die ze zouden moeten. Er is een enorme kloof tussen de manier waarop data wordt gebruikt door de koplopers, zoals hightech bedrijven en onderzoeksinstellingen, en de meerderheid van de andere bedrijven. 

Verantwoordelijkheid en empowerment

Op dit moment heb je al ongelooflijke toepassingen van big data, artificial intelligence en geavanceerde analytics, maar veel bedrijven hebben hun kleine data nog niet op orde. Of de geavanceerde projecten worden uitgevoerd in een hoekje van de organisatie, en zijn te theoretisch. Ze realiseren geen duidelijke bedrijfswaarde en landen niet echt in de rest van de organisatie. Waarschijnlijk ontbreken de noodzakelijke basisprincipes om data een succes te maken. Het vereist een cultuur van verantwoordelijkheid en empowerment om volledig te kunnen genieten van het enorme potentieel dat goed geïmplementeerde data projecten kunnen hebben.

Voor een data project om echt van de grond te komen, moet er een cultuur van empowerment en verantwoordelijkheid bestaan binnen je organisatie. Door open communicatie, transparante doelen en afgestemde prikkels, zorg je ervoor dat mensen het initiatief nemen om het bedrijf te verbeteren en verantwoordelijkheid nemen als het niet uitpakt zoals gehoopt. Dit vereist een duidelijke richting. Mensen moeten begrijpen waarom de organisatie doet wat het doet en hoe hun werk daaraan bijdraagt.

Psychologische veiligheid

Je kunt dit alleen bereiken door het goede voorbeeld te geven, kwetsbaar te zijn als leider, fouten toe te geven en, als er iets misgaat, te kijken naar waar het proces faalt in plaats van waar de mensen falen. Op deze manier creëer je een plek waar mensen zich veilig voelen om het beste uit zichzelf te halen, met betrekking tot de missie en in lijn met de strategie van de organisatie.

Het achterhalen van het "Waarom" van een organisatie, kan soms bedreigend aanvoelen. Misschien is de oorspronkelijke missie een tijdje verwaterd, of blijken er zeer verschillende aannames binnen het team te bestaan. Alle verandering is moeilijk, vooral verandering die dicht bij je identiteit ligt.

Data gebruiken om een betere wereld te creëren (of is het andersom?)

Het is Xudo's missie om data te gebruiken om je strategie op te volgen. Werken aan een cultuur van empowerment en verantwoordelijkheid gaat hier eigenlijk aan vooraf. Als we allemaal bewuster zouden worden van onze eigen angst en onzekerheid, de moed zouden hebben om het onder ogen te zien en verantwoordelijkheid zouden nemen voor onze door angst en onzekerheid gedreven acties, zouden we dan niet een stap dichter bij een betere wereld zijn?

Omdat dit moeilijke kwesties zijn met een enorm potentieel impact, schakelen wij bij Xudo hulp in om dit soort werk te doen aan cultuur, missie en strategie. We hebben een paar senior consultants in ons netwerk die goed thuis zijn in het leiden van high impact sessies met leidingteams. Kortom, om op de lange termijn het meeste uit je data te halen, moet je nu door een moeilijke en ongemakkelijke oefening heen. Wie durft de sprong in het diepe te wagen?