Leer de taal

Hoe beter je het jargon en de achtergrond begrijpt van de verschillende mensen met wie je praat, hoe sneller ze je oplossingen zullen aanvaarden.

Heidegger had een zeer specifiek jargon in zijn filosofie, waarbij hij veel neologismen introduceerde zoals Dasein en woorden definieerde om een zeer specifieke betekenis te hebben zoals Uneigentlichkeit. Door dit te doen benadrukt Heidegger het feit dat er te weinig aandacht is geweest in de filosofie voor bepaalde onderwerpen (Sein), en tegelijkertijd volstaat onze alledaagse taal niet om dicht genoeg bij de werkelijke kern van dingen te komen.

In de zakelijke wereld vertaalt dit zich naar het leren spreken van de taal van de verschillende mensen met wie je praat. Dit kan aanzienlijk verschillen tussen de directie of het middenkader, tussen verkoop of IT, of tussen een ontwikkelaar en een projectmanager. Hoe beter je hun jargon en achtergrond begrijpt, hoe beter je dingen kunt uitleggen en op één lijn kunt komen wanneer beslissingen genomen moeten worden.

Net zoals een gebouw of een software oplossing, heeft een filosofisch argument ook een architectuur. Je begint door sterke fundamenten te leggen om de uitdaging die je tegenkomt op te kunnen lossen. In een gebouw zijn dit de betonnen pijlers in de grond, in software is dit de selectie en opzet van infrastructuur, taal en frameworks en in filosofie hebben we kernconcepten en axioma's die je als uitgangspunt neemt.

Dan heb je verschillende kamers nodig in je gebouw met verschillende eigenschappen om de functies te bieden die je zoekt: een keuken, een badkamer, een zitkamer, ... In software zijn dit de verschillende objecten en ontwerppatronen. In filosofie heb je verschillende aspecten van het argument, vaak gericht op eerdere theorieën en problemen die voorgangers hebben aangekaart rond de filosofische vraag die je verkent.

In een gebouw heb je deuren en gangen om van de ene kamer naar de andere te gaan. In software heb je interfaces en verbindingen. En in filosofie heb je kernconcepten om de verschillende aspecten van je argument met elkaar te verbinden. Door deze centrale termen op een zeer specifieke manier te definiëren, stellen ze je in staat om in verschillende richtingen te draaien, nieuwe manieren van kijken te creëren en betere vragen te stellen over je onderwerp.

Welke andere overeenkomsten of verschillen zie je? Wat zijn de kernconcepten die zeer specifiek zijn voor jouw bedrijf?