Gebruik je data om je buikgevoel te calibreren

Gebruik data om jezelf te hertrainen in het interpreteren van de signalen die je opvangt over je bedrijf7

Soms vertel ik mensen dat je een data strategie nodig hebt wanneer je je buikgevoel over je bedrijf niet meer kunt vertrouwen. Je kunt het gevoel hebben dat je oorspronkelijke intuïtie over hoe je organisatie het doet faalt. Je vertrouwt je buikgevoel niet meer omdat er te veel bewegende onderdelen zijn en je de complexiteit niet kunt beheersen door alleen je buikgevoel te volgen.

Maar je moet je buikgevoel niet gewoon negeren en wegwuiven omdat je het niet logisch kunt verklaren. Je rationele geest is zich gewoon niet bewust van alle waarnemingen en intuïties die samenkomen in dit buikgevoel. In haar boek Upheaval of thoughts verkent de Amerikaanse hedendaagse filosoof Martha Nussbaum hoe emoties en ratio hand in hand gaan om tot de juiste beslissing te komen: "Emoties houden oordelen in over belangrijke zaken. Ze zijn niet alleen de brandstof die het psychologische mechanisme van een redenerend wezen aandrijft, ze zijn onderdelen, zeer complexe en rommelige onderdelen, van het redeneren van dit wezen zelf."

Gebruik data om te ontdekken waarom je buikgevoel niet langer correct was. Is het omdat je een leidinggevende rol hebt aangenomen en te ver weg bent van de uitvoering van de kernactiviteiten? Of is het omdat de KPI's die je gebruikt een belangrijk aspect van wat er gebeurt niet vastleggen, waardoor er een kloof ontstaat tussen de cijfers en je gevoel? Of liegen je mensen je gewoon keihard voor over hoe de zaken er werkelijk voor staan?

Begin data te gebruiken om weer de controle te krijgen. Niet om van je buikgevoel af te komen maar om jezelf te hertrainen in het interpreteren van de signalen die je opvangt over je bedrijf.

Is je buikgevoel afgestemd op de cijfers over je bedrijf?