Zodra je een performante data architecture hebt die je data strategy ondersteunt, maar je hebt niet de juiste cultuur om daadwerkelijk de dashboards te gebruiken om je beslissingen op te baseren en verandering in de organisatie te stimuleren, heb je je tijd en geld verspild. Als je de data gaat negeren en blijft vertrouwen op je buikgevoel om beslissingen te nemen, waarom dan überhaupt de moeite nemen. De introductie van data driven decision making kan transformationele verandering worden genoemd, en zal niet gemakkelijk zijn.
Alle verandering is moeilijk, vooral het soort transformationele verandering dat data kan veroorzaken. Soms lijkt de data verkeerd omdat het je buikgevoel tegenspreekt. Dan, in plaats van gewoon de dashboard weg te gooien, praat met de analisten en data architects en zoek uit waarom de data er anders uitziet dan je verwachtte. In een professionele opzet van een data project moet dit worden gedaan tijdens de user acceptance testing fase. In deze fase kijken toegewijde testers vanuit de business met een kritisch oog naar de dashboards en pakken mogelijke bugs samen met de technische teams aan. Zodra er genoeg vertrouwen in de dashboards is opgebouwd, kunnen ze worden gepubliceerd naar een grotere groep gebruikers om insights en acties te stimuleren. Voor een organisatie om adequaat te kunnen reageren op de verandering van het gebruik van data om beslissingen te sturen moet een bepaalde cultuur aanwezig zijn. Als je begint te werken bij een bedrijf, zoek dan naar tekenen van dit type cultuur en als het nog niet bestaat, ga er dan niet van uit dat het snel beter zal worden.
Cultuur begint altijd aan de top. Om een organisatie te worden die wordt voortgestuwd naar high performance heb je een cultuur van accountability en psychological safety nodig. Als het leadership in je organisatie niet bereid is om fouten toe te geven, of geen duidelijke verwachtingen stelt, zal het erg moeilijk zijn om de volledige waarde uit je data te halen. Dus als je cultuur wilt veranderen, moet je de gewoontes en taal van je leadership veranderen. De eerste, maar noodzakelijke stap in dit geval zou de zelfreflectie zijn van genoemd leadership dat een verandering van hun eigen gedrag gewenst is voor de organisatie om zijn volledige potentieel te bereiken. Zelfreflectie is iets dat erg moeilijk te leren is en vereist dat iemand kwetsbaar is voor het idee dat hij of zij niet zo perfect is als hij of zij ons zou willen doen geloven. Dit soort psychologische verschuiving zal waarschijnlijk alleen plaatsvinden in situaties van shock of grote stress. Laten we hopen dat het niet zover hoeft te komen.
De loop die gesloten moet worden ziet er als volgt uit: zodra je een dashboard hebt en insights uit de data komen, gebruik je deze insights om de business processen verder te verfijnen. Maar wanneer je het business proces verfijnt, moeten de onderliggende business applicaties ook worden aangepast om de veranderingen in het proces te kunnen vastleggen. De volgende stap in de dataflow zijn de analytische systemen, die ook moeten worden aangepast om ervoor te zorgen dat de nieuwe data die wordt gegenereerd door het veranderde proces en applicatie wordt geïntegreerd in het data model. Ten slotte zullen de resultaten van het veranderde proces ook zichtbaar zijn in de data visualization dashboard. Hier kun je naar je KPI's kijken om op te volgen of de verandering in het proces de gewenste resultaten heeft richting je strategische richting.