Is data een product of een project?

Om een data product te bouwen, heb je verschillende data projecten nodig om je roadmap te realiseren.

Product of project? Het een kan niet bestaan zonder het ander. Wat zou de scope van je data project zijn als je het data product dat je wil bouwen niet definieert? Hoe zou je goedkeuring krijgen om je data product te bouwen zonder een realistisch projectplan om de klus daadwerkelijk te klaren.

Het data product

Het data product is het resultaat van een set goed uitgebalanceerde overwegingen. Er zijn vier aspecten die een product manager van een data product tegen elkaar moet afwegen. In zijn visie op het product moet hij rekening houden met User experience, Technology, Data en Business aspecten. Hij moet gebruikerseisen verzamelen, problemen en kansen identificeren en initiatieven prioriteren.

De product management rol is een strategische rol. Het stellen van vragen zoals welk product te bouwen, wanneer het te bouwen en waarom het gebouwd moet worden? Je moet het grote plaatje in gedachten houden en strategieën bedenken over de meest effectieve manier om een succesvol data product te bouwen. De product manager is verantwoordelijk voor de beslissing om een project of strategische richting na te streven. Hij beheert het product, en niet de mensen.

Zodra je de beslissing neemt om een data product te bouwen, heb je projecten nodig om bepaalde aspecten van de product roadmap te bouwen. Deze projecten moeten in lijn zijn met de eerder gedefinieerde prioriteiten. De project manager begint met een duidelijk gedefinieerde scope en schat een tijdlijn en budget in om het project geïmplementeerd te krijgen. De project management rol is tactisch.

Een R&D dynamiek

Maar nu wordt het een beetje lastig. Data projecten hebben een dynamiek van onderzoek en ontwikkeling. Je zoekt naar business value in de data en ontdekt het terwijl je aan het bouwen bent. Soms leidt dit tot een doodlopende weg. Of je ontdekt dat de data die je nodig hebt niet schoon genoeg is om tot een acceptabel resultaat te komen. Of je ontdekt dat je een extra data bron moet opnemen om tot meer waardevolle inzichten te komen in de efficiëntie van je processen. Dan is de vraag wanneer je deze onverwachte wendingen ontdekt. Of ben je nog in de product definitie fase? Of ben je al in project modus? Dan zul je waarschijnlijk de scope en dus budget en tijdlijn van het project moeten uitbreiden.

Een experimentele mindset om aannames te testen en dingen uit te proberen kan helpen om de scoping van het data product zo accuraat mogelijk te krijgen. Of het bouwen van prototypes met een product management mindset, om business cases te identificeren, eisen te verzamelen en mogelijke problemen te identificeren. Dan kun je het prototype industrialiseren en in productie brengen in lijn met richtlijnen en best practices als een project. Maar dit veronderstelt al dat je een soort platform hebt dat kan dienen als sandbox om het prototype te bouwen. En dat je een organisatiecultuur hebt die accepteert dat sommige van deze experimenten zullen falen.

Het vereist moed

Het bouwen van succesvolle data producten, en het uitvoeren van de projecten die ze op hun plaats zetten is moeilijk. Het kost tijd om de context te ontwikkelen waarin je dit keer op keer kunt doen. En de tijd nemen vereist moed.