Gebruik je data om je klanten een uitmuntende ervaring aan te bieden

Hoe je data kunt gebruiken om een excellente customer experience te creëren.

Een uitmuntende customer experience creëren

Zodra we een goed KPI dashboard hebben, moesten we eerst onze data op een bepaalde manier verzamelen en structureren. Uit ditzelfde dataset kunnen we veel kennis krijgen over klanten. We kunnen ze zo goed leren kennen, dat we kunnen beginnen voorspellen hoe ze zich waarschijnlijk zullen gedragen.

Meer inkomsten

Een krachtige manier om data te gebruiken om je business strategy te ondersteunen is om te proberen bepaalde dingen te voorspellen. Je zou bijvoorbeeld basket analysis kunnen gebruiken om te bepalen welke items veel klanten vaak samen kopen. Zodra je een goed inzicht hebt in deze informatie kun je klanten identificeren met enkele van deze items in hun winkelmandje en de ontbrekende aanbevelen bij het afrekenen, ervan uitgaande dat zij ook geïnteresseerd zouden kunnen zijn in deze items. Dit zou een manier zijn om meer inkomsten te genereren uit data: we verkopen meer items dan voorheen omdat we relevante items voor onze klanten brengen.

Minder kosten

Je kunt ook je data gebruiken om meer inzichten te krijgen in je klanten door een customer segmentation oefening uit te voeren. Je zou data mining kunnen gebruiken om de parameters te identificeren die het meest relevant zijn om je klanten in verschillende vergelijkbare groepen of segmenten te plaatsen. Dan kun je deze parameters gebruiken om efficiëntere marketing campagnes op te zetten met fine-grained targeting. Meer inzichten in je doelgroep betekent dat je ze kunt bereiken met minder budget voor betaalde advertenties. Dit zou een manier zijn om minder kosten te hebben met data: je hoeft minder geld uit te geven aan marketing om je doelgroep te bereiken.

KPI dashboards

Het gebruik van de juiste KPI's geeft je peace of mind. Peace of mind dat je je data kunt vertrouwen om de juiste beslissing te nemen. Dat je je data kunt gebruiken om je buikgevoel te (her)kalibreren. Let erop dat je business strategy leidend is in het definiëren van deze KPI's en niet andersom: dit zou zoeken zijn waar het licht is, of meten wat gemakkelijk te meten is zonder er echt over na te denken. Wees je ervan bewust dat - net als in de quantummechanica - het feit dat je iets meet, het ding dat je meet verandert. Meestal zijn er onvoorziene effecten van het meten van het een of het ander op manieren die je niet verwacht.

Zorg ervoor dat de manier waarop je KPI's en trends visualiseert in lijn is met de manier waarop het menselijk brein visuele informatie verwerkt. Met andere woorden, pas best practices toe waar deze Gestalt-principes van perceptie zijn opgenomen.

De waarde van peace of mind

Laten we wat dieper ingaan op het peace of mind aspect. Als je nog geen betrouwbare financiële en operationele rapportage hebt, is dit waarschijnlijk het eerste wat je wilt gaan implementeren om drie redenen: peace of mind dat je je data kunt vertrouwen om beslissingen te nemen zoals hierboven genoemd. Een tweede reden is om een rijke dataset van goede kwaliteit te hebben om je meer geavanceerde analytics oefeningen op te baseren. De derde reden staat misschien nog niet op je radar, maar stel je voor dat je je organisatie te koop zet. Tijdens due diligence zal de overnemer proberen een gevoel te krijgen van hoe je bedrijf het werkelijk doet, en hoe het zal doen in de nabije toekomst. Wanneer je geen betrouwbare data hebt met de juiste KPI's over je bedrijf, kan dit een pijnlijke oefening blijken te zijn.